lördag 20 augusti 2016

Stockholm i april 1987 del 2

Bussen på första bilden går på Turistlinjen. Det var en linje som kördes mellan olika sevärdheter i centrala Stockholm med täta mellanrum. Specialtaxa gällde på linjen. Men kunde gå av var man ville och sedan fortsätta med en senare buss inom tre timmar (om jag nu minns rätt).

Konceptet var nytt då men har sedan tagits upp av flera privatägda bussbolag och det finns i dag flera sådana linjer i Stockholm.


Storstockholms Lokaltrafik H2 5696 KYM466 Volvo B10M Säffle. Vasagatan, Stockholm 1987-04-08.

Trafikbolaget Carlstens i Bodafors BOT290  Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1987-04-08.

Grängesbergs Bandyklubb (fd Valbo Buss Omniubs AB) GZC172 Scania CR145. Norra Bantorget, Stockholm 1987-04-08.

fredag 19 augusti 2016

Stockholm i april 1987 del 1

 SJ Buss 2738 MNH223 Volvo B10M Säffle. Norra Bantorget, Stockholm 1987-04-07.

Erma-Resor i Stockholm var ett av de företag som körde vissa linjer som gick från förorterna in till Stockholm City på morgonen och åter på eftermiddagen. De var avsedda att avlasta pendeltågen. Passagerarna slapp därför ett byte från matarbuss till pendeltåg och den totala restiden blev inte särskilt mycket längre än med tåg.  

Bussföretagen använde i denna trafik sina helturistbussar men också äldre bussar som de köpt upp just med tanke på denna trafik. Erma-Resor köpte således två begagnade ledbussar från Storstockholms Lokaltrafik för detta ändamål och lackerade om dem i sina egna färger. Det är väl sådant som kallas återbruk.  

Erma-Resor, Stockholm (fd SL 4576)  DKN696 Volvo B58 Hägglund ledbuss. Norra Bantorget, Stockholm 1987-04-07.

Erma-Resor, Stockholm (fd SL 4577) CHL477 Volvo B58 Hägglund ledbuss. Norra Bantorget, Stockholm 1987-04-07.

Nygrens Buss, Söderhamn BUC320 Neoplan Jetliner. Norra Bantorget, Stockholm 1987-04-07.

Storstockholms Lokaltrafik H42 6215 MJU694 Volvo B10M Säffle. Norra Bantorget, Stockholm 1987-04-07.

torsdag 18 augusti 2016

Trångsund i mars 1987

Vid garaget i Trångsund i Huddinge kommun på Södertörn huserade från början Continentbus. Detta företag såldes sedan till Hellgrens-koncernen i Skellefteå som behöll namnet Continentbus. Men 1976 sålde Hellgrens den internationella trafiken till GDG, som bildade dotterföretaget GDG Continentbus, medan den inhemska trafiken i Stockholm (Trångsund) såldes till Wasatrafik. Wasatrafik utökade trafiken så att det 1987 behövdes 45 bussar.

Den som vill läsa mer om Wasatrafik kan ta del av mina artiklar i Svensk Lokaltrafik här:

Wasatrafik Falun sid 6
Wasatrafik Falun sid 7
Wasatrafik Falun sid 8

Wasatrafik Stockholm sid 9
Wasatrafik Stockholm sid 10
Wasatrafik Stockholm sid 11

Här är två bilder från Wasatrafiks anläggning i Trångsund.

 
Wasatrafiks garage i Trångsund 1987-03-20.

onsdag 17 augusti 2016

Falun i mars 1987 del 4

GDG 1362 GHE292 Scania CR112. Busstationen, Falun 1987-03-18.

 
GDG 1363 LAO463Scania CR112. Busstationen, Falun 1987-03-18.
 
 GDG 1364 LAN224 Scania CR112. Busstationen, Falun 1987-03-18.
 
 GDG 1567 GXZ151 Volvo B10M Van Hool Alizée. Busstationen, Falun 1987-03-18.

 GDG 1828 KET402 Volvo B58 GDG. Busstationen, Falun 1987-03-18.

 Esse Trafik, Gustafs KAH538 Volvo B58 Deltaplan 300. Busstationen, Falun 1987-03-18.

I nästa avsnitt blir det två bilder från Trångsund i Huddinge kommun. 

tisdag 16 augusti 2016

Falun i mars 1987 del 3

 Lundvalls Trafik AB, Bjursås 708 MPE196 Volvo B10M van Hool Alizée. Busstationen, Falun 1987-03-18.

Denna buss tillhör Lundvalls Trafik AB men är lackerad i moderbolagets färger. 

Svärdsjö-Falu Trafikförening 754 JCB962 Scania BR145 Ajokki 5000B. Busstationen, Falun 1987-03-18.

GDG 1277 LAL494 Volvo B10M Alpus 260S. Busstationen, Falun 1987-03-18.

GDG körde tätortstrafiken i Falun. 

GDG 1353 LAB143 Scania CR112. Busstationen, Falun 1987-03-18.

GDG 1355 CZJ 275 Scania CR112. Busstationen, Falun 1987-03-18.

GDG 1358 LML188 Scania CR112. Busstationen, Falun 1987-03-18.

GDG 1360 FBU290 Scania CR112. Busstationen, Falun 1987-03-18.

måndag 15 augusti 2016

Falun i mars 1987 del 2

 
Wasatrafik 156 MUE173 Scania K112TL Ajokki Express. Busstationen, Falun 1987-03-18.


 
Wasatrafik 157 MTO013 Scania K112TL Ajokki Express. Busstationen, Falun 1987-03-18.

Lundvalls Trafik AB, Bjursås 704 BLU526 Volvo B58 Deltaplan. Busstationen, Falun 1987-03-18.

Lundvalls Trafik AB, Bjursås 706 CJH331 Volvo B58 Wiima. Busstationen, Falun 1987-03-18.

Lundvalls Trafik AB, Bjursås 707 BRH952 Volvo B10M Wiima. Busstationen, Falun 1987-03-18.


söndag 14 augusti 2016

Falun i mars 1987 del 1

Ett reportageuppdrag för  Svensk Lokaltrafik om Wasatrafik förde mig till Falun. Jag träffade Olle Mats, som var vd och en av ägarna till Wasatrafik. Familjen Mats sålde med verkan från 1 november 1992 företaget till Swebus.

Wasatrafik hade också två dotterföretag: Svärdsjö Falu Trafik AB och Lundvalls Busstrafik i Bjursås. På första bilden finns bussar från såväl dessa båda som moderbolaget. För övrigt var det mest GDG som körde i Falun men också de av länsbolaget Dalatrafik ägda bussbolagen Esse Trafik AB i Gustafs och Erlandssons Trafik AB i Mora.


Bussar från Wasatrafik, Svärdsjö Falu Trafik AB och Lundvalls Trafik AB. Busstationen, Falun 1987-03-18.

 
 
AB Dalatrafik, Borlänge 8 GSY185 Scania K112TL Ajokki Express. Busstationen, Falun 1987-03-18.  

 AB Dalatrafik, Borlänge 12 MOS106 Scania K112TL Ajokki Express. Busstationen, Falun 1987-03-18. 

Ovanstående båda bussar jämte fyra likadana ägdes av Dalatrafik men kördes av Wasatrafik. I juli 1989 överförde Dalatrafik bussarna på dotterbolaget Erlandssons Trafik AB. 

Härnedan en buss i Wastrafiks andra design. Först var bussarna bruna ungefär som SJ:s personvagnar vid denna tid och man hann också med en tredje design: vitt med ett brett röd-blått band. Men då hade ju de flesta bussarna börjat trafikeras i länsbolagets färger, alltså den som syns på bilderna 2-5.

Wasatrafik 74 JJE358 Scania BF111 Ajokki 5000B. Busstationen, Falun 1987-03-18.