torsdag 21 juli 2016

Söderhamn och Ljusne i oktober 1984, del 1 (version 2)

Detta är en repris eftersom det blev något fel på originalinlägget. Därav att det kommer lite konstigt i bloggen rent kronologiskt. 

I dag drar vi till Hälsingland.

Busstationen Söderhamn 1984-10-04.  
Så här såg busstationen i Söderhamn ut då. Den togs ur bruk 1997 i samband med att den nya järnvägsstationen väster om centrum togs i centrum och busstationen flyttades den dryga kilometern dit. Därmed bildades Söderhamns Resecentrum. Nog låter busstation mycket trevligare än resecentrum? 

 
SJ Buss 2311 LYM670 Volvo B10M Van Hool Alizée godsrum. Busstationen Söderhamn 1984-10-04. 

Bussgodset kunde vid denna tid vara omfattande och därför var bussar med särskilt godsrum vanliga i synnerhet i norra Sverige. I dag har bussgodset fått allt mindre omfattning.

Det hade tydligen regnat rejält den dagen.

SJ Buss 2276 LZF184 Volvo B10M Säffle ledbuss. Busstationen Söderhamn 1984-10-04. 

SJ Buss Volvo B10M Säffle på Landsvägsbron över Ljusnan i Ljusne 1984-10-04. 

Tyvärr har jag inte lyckats definiera vilken bussen är. Det kom en vägskylt i vägen...

Stockholm i september 1986

Storstockholms Lokaltrafik H50 4885 GUS500 Volvo B59 Säffle. Sergels torg, Stockholm 1986-09-15. 
 
Storstockholms Lokaltrafik H50 5076 DRP790 Volvo B59 Säffle. Sergels torg, Stockholm 1986-09-15.

Stigen är ett samhälle i Dalsland. 

Stigen Buss BJF523 Setra S210HD. Norra Bantorget, Stockholm 1986-09-15.

Erma Resors buss står klart för att hoppa in på SL-linje 559 till Kungsängen och Råby. SL använde sig ofta av inhyrda bussar på linjerna som gick från förorter långt bort direkt in till Stockholms centrum utan byte. Till stora delar gick dessa parallellt med pendeltågen och i regel gick de bara i rusningstid och då bara i rusningsriktningen.

 Erma Resor, Stockholm KSF683 Volvo B10M Wiima. Norra Bantorget, Stockholm 1986-09-15.

Detta är en äkta London-dubbeldäckare från 1960, Routemaster kallad. 1993 köptes den Staffan Bjervik i Båstad, innehavare till Båstad Buss. Han använder den alltjämt i t ex bröllopskörningar och på sommarkvällar går den också runt Båstad på den så kallade Krogrundan.

 
RM498 ECW313 AEC Routemaster. Norra Bantorget, Stockholm 1986-09-15.

I nästa avsnitt besöker vi Gävle. 

onsdag 20 juli 2016

Helsingfors i september 1986 del 3

Lähinjat betyder så vitt jag förstår "Närlinjerna". Bussbolaget fanns 1958-2004.

Lähilinjat 3 (SF) UPS-303 Scania Kutter. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

Suomen Turistiauto  betyder Finska Turistbussar. Företaget körde också linjetrafik. Det ägdes 1986 av Helsingfors stad. I dag lever det kvar under namnet Helsingfors Busstrafik.

 
Suomen Turistiauto 68 (SF) AHM-568 Sisu Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

 Suomen Turistiauto 82 (SF) AHM-382 Volvo B58 Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

  Suomen Turistiauto 347 (SF) AHL-347 Volvo B58 Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

Vantaan Liikenne blir ungefär Vanda Linjetrafik på svenska. Vanda är en förort till Helsingfors där också flygplatsen är belägen. 

 Vantaan Liikenne Oy 152 (SF) UTU-152 Volvo B10M Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

I nästa avsnitt blir det ett nedslag i Stockholm. 

tisdag 19 juli 2016

Helsingfors i september 1986 del 2

Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) hade 1986 hand om kollektivtrafiken i Helsingfors, då som nu. Det oavsett om det gällde buss, tunnelbana eller spårvagn. Tycker du namnet är krångligt så är det ju bra att Finland är ett tvåspråkigt land och det mesta finns också på svenska. I det här fallet blir det Helsingfors stads trafikverk (HST).

Fram till 2004 ingick också busstrafiken i Helsingfors stad i HST, men den såldes då till det av staden likaledes ägda Suomen Turistiauto och bytte namn till Helsingfors Busstrafik.

Helsingfors stads trafikverk 414 (SF) ACL-414 Scania BR111 Autokori. Mannerheimsvägen, Helsingfors 1986-09-15. 

Helsingfors stads trafikverk 586 (SF) AEK-856 Scania BR111M Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

Helsingfors stads trafikverk 623 (SF) AHM-623 Scania BR111M Wiima K100. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

Finska fabriken Sisu tillverkade busschassin från 1932 till 1989.

Helsingfors stads trafikverk 747 (SF) AJM-747 Sisu BT-69 BVT Wiima K100. Mannerheimsvägen, Helsingfors 1986-09-15.

Helsingfors stads trafikverk 8501 (SF) AVJ-501 Volvo B10M Wiima N202 ledbuss. Mannerheimsvägen, Helsingfors 1986-09-15.

Ett avsnitt från Helsingfors återstår. 

måndag 18 juli 2016

Helsingfors i september 1986 del 1

En 24-timmarskryssning till Helsingfors med konferens under resorna jämte lite - jag menar mycket - mat gav tillfälle till bussfotografering i närheten av Centralstationen.

Nu är min finska inte vad den aldrig har varit men jag får det till att Oy Liikenne betyder ungefär "Trafikbolaget". Oy är den finska förkortningen för osakeyhtiö vilket betyder aktiebolaget. För säkerhet skull är det officiella namnet Oy Liikenne Ab.

Oy Liikenne Ab 27 (SF) ULT-162 Volvo B58 Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15. 

 Oy Liikenne Ab 62 (SF) URA-703 Volvo B58 Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

 Oy Liikenne Ab 93 (SF) UNV-773 Volvo B58 Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

Oy Liikenne Ab 116 (SF) UKH-634 Volvo B58 Wiima. Centralstationen, Helsingfors 1986-09-15.

söndag 17 juli 2016

Malmö i september 1986 del 3

Malmö Lokaltrafik hade sina rötter i Malmö Stads Spårvägar (MSS). 1971 ändrades namnet till Malmö Lokaltrafik. Sista spårvagnslinjen, linje 4 till Limhamn, lades ned 1973 och när den nedläggningen väl var beslutad fann man väl ingen anledning att ha kvar Spårvägar i verkets namn.

Malmö Lokaltrafik drevs som ett kommunalt verk men bolagiserades år 1991 och ombildades då till ML Malmö Trafik AB. Från 1 januari 1994 vann Linjebuss lokaltrafiken i Malmö vid en upphandling och i samband med detta köpte de ML Malmö Trafik AB.

Bussarna har med två undantag den färgsättning som ML hade. Det ena undantaget avser bussen på den fjärde bilden, som har den färg som alla bussar hade fram till 1970-talet. Skånetrafiken har för övrigt nyligen infört en snarlik variant av denna färgsättning för vissa nya bussar, bland annat de 24 meter långa dubbelledade "superbussarna".  Det andra undantaget avser den reklammålade bussen på femte bilden.

Malmö Lokaltrafik 108 MNH078 Scania CN112. Norra Vallgatan, Malmö 1986-09-11.

 Malmö Lokaltrafik 115 MOA078 Scania CN112. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.

 Malmö Lokaltrafik 127 MBZ149 Scania CN112. Norra Vallgatan, Malmö 1986-09-11.

Malmö Lokaltrafik 354 GLJ694 Scania CR110. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.
 
 Malmö Lokaltrafik 424 KLR698 Scania BR112 Aabenraa. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.

Malmö Lokaltrafik 446 LZG766 Volvo B10R Aabenraa. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.
 
Malmö Lokaltrafik 457 DJT177 Volvo B10R Aabenraa. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.

Malmö Lokaltrafik 486 AAS845 Scania CR112. Citadellsvägen, Malmö 1986-09-11.

Malmö Lokaltrafik 503 CAB959 Scania CR112. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.

I nästa avsnitt blir det ett besök i Helsingfors. 

lördag 16 juli 2016

Malmö i september 1986 del 2

 SJ Buss 1325 GBC007 Volvo B58 Säffle. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.

 SJ Buss 2117 LKF295 Volvo B10M Van Hool Alizée ledbuss. Norra Vallgatan, Malmö 1986-09-11.

 SJ Buss 2421 DGB690 Volvo B10M Van Hool Alizée. Citadellsvägen, Malmö 1986-09-11.

 SJ Buss 2634 MDB199Volvo B10M Säffle. Norra Vallgatan, Malmö 1986-09-11.

 
 
SJ Buss 2708 MBX151 Volvo B10M Säffle. Centralstationen, Malmö 1986-09-11.