söndag 7 januari 2018

Bergen i april 1990 del 2

Bergen Sporvei 178 (N) SR31985 Volvo B10R Arna. Garaget Mannsverk, Bergen 1990-04-04.

 Bergen Sporvei 182 (N) SR31980 Volvo B10R Arna. Lars Hilles gate, Bergen 1990-04-04.

Bergen Sporvei 182 (N) SR31980 Volvo B10R Arna. Bryggen, Bergen 1990-04-04.

Bergen Sporvei 184 (N) SR31981Volvo B10R Arna. Chr Michelsens gate, Bergen 1990-04-04.

Bergen Sporvei 186 (N) SR31983 Volvo B10R Arna. Bryggen, Bergen 1990-04-04.

Bergen Sporvei 187 (N) SR31984 Volvo B10R Arna. Bryggen, Bergen 1990-04-03.

lördag 6 januari 2018

Bergen i april 1990 del 1

Lokaltrafiken i Bergen kördes 1990 av Bergen Sporvei. Spårvagnen hade lagts ner 1965 men företagsnamnet behölls även om man bara körde buss. Bergen var dock unik eftersom det var den enda nordiska stad som behöll trådbusstrafik och har kvar den än i dag. En helt ny spårväg anlades och började trafikera 2010.

Bergen Sporvei har genom diverse transaktioner fortsatt under namnen Gaia Trafikk och Tide.

Bergen Sporvei 158 (N) SP36126 Volvo B58 Vest. Nordal Bruuns gate, Bergen 1990-04-04. 

Bergen Sporvei 164 (N) KZ37812 Volvo B10R Säffle. Olav Kyrres gate, Bergen 1990-04-04.

 Bergen Sporvei 166 (N) SP24524 Volvo B10R Arna. Kaigaten, Bergen 1990-04-04.

 Bergen Sporvei 170 (N) SP24528 Volvo B10R Arna. Torget, Bergen 1990-04-04.

Bergen Sporvei 174 (N) SP30857 Volvo B10R Arna. Olav Kyrres gate, Bergen 1990-04-03.

Bergen Sporvei 176 (N) SP31978 Volvo B10R Arna. Chr Michelsens gate, Bergen 1990-04-04.

fredag 5 januari 2018

Arna Busser i april 1990

Sjöresan från Stavanger till Bergen blev besvärlig då det blåste kraftigt. Men vi kom i alla fall lyckligt fram till Bergen i kvällskvisten. Ovädret nådde i kapp oss under natten och jag vaknade på mitt hotellrum av att åskan gick (i början av april!) och snön vräkte ner. 
 
Cirka en mil öster om Bergen ligger det lilla samhället Arna. Det är tio minuters tågresa och då åker man nästan hela tiden i en tunnel genom Ulrikken-fjellet. I Arna fanns då en bussfabrik, som grundades 1947 och gick i konkurs 1997.

Så gott som hela Arna Bussers produktion hamnade i Norge. Precis som Repstad gjorde Arna Busser runt 1990 ett försök på svensk marknad men det lyckades inte.

På bilderna visas ett nybygge som strax efter mitt besök skall levereras till Ingeniør M.O. Schøyens Bilcentraler AS. SBC köpte nästan uteslutande Mercedes-bussar byggda av Arna Busser. SBC lever i dag vidare som Nobina Norge. 


 
 
 
Ingeniør M.O. Schøyens Bilcentraler A/S (N) SR32246 Mercedes-Benz O405 Arna. Arna Busser 1990-04-04. 

 


torsdag 4 januari 2018

Stavanger i april 1990 del 2

Stavanger og Omegn Trafikk A/S  24 (N) DE28936 Mercedes-Benz O305. Breiavatnet, Stavanger 1990-04-03.

 Stavanger og Omegn Trafikk A/S  11 (N) SR25618 DAF MB230 Arna. Breiavatnet, Stavanger 1990-04-03.

NSB 101 (N) UA13486 Volvo B10M Vest. Jernbaneveien, Stavanger 1990-04-03.

NSB 106 (N) UA13916 Volvo B10M Vest. Skagen, Stavanger 1990-04-03.

NSB 107 (N)KZ 36195 Volvo B10R Horten. Breiavatnet, Stavanger 1990-04-03.

Sola Ruten 34 (N) RE82049 Mercedes-Benz O303. Skagen, Stavanger 1990-04-03.

Efter lunch fortsatte jag med Hurtigbåt till Bergen och därifrån kommer nästa gång de första av massor med bilder. 

onsdag 3 januari 2018

Stavanger i april 1990 del 1

Stavanger og Omegn Trafikk A/S  83 (N) RF74946 Volvo B10R Säffle. Rogalandbanken, Stavanger 1990-04-03.

Stavanger og Omegn Trafikk A/S  6 (N) SP69896 Scania BR112 Arna. Rogalandbanken, Stavanger 1990-04-03.

Stavanger og Omegn Trafikk A/S  78 (N) SR30932 DAF Lokal Arna. Rogalandbanken, Stavanger 1990-04-03.

Stavanger og Omegn Trafikk A/S  45 (N) SP53676 Mercedes-Benz O305 Arna. Rogalandbanken, Stavanger 1990-04-03.

Stavanger og Omegn Trafikk A/S  51 (N) RF69188 Volvo B10R Säffle. Skagen, Stavanger 1990-04-03.

Stavanger og Omegn Trafikk A/S  86 (N) SR30932 DAF SB220 Arna. Skagen, Stavanger 1990-04-03.

tisdag 2 januari 2018

Kristiansand i april 1990

 Sørlandsruta 307 (N) PN42568 Volvo B58 Repstad. Busstationen, Kristiansand 1990-04-02. 

 Sørlandsruta 328 (N) PN62139 Volvo B10M Repstad. Busstationen, Kristiansand 1990-04-02.
 Sørlandsruta 355 (N) PX26643 Scania K112 Repstad. Busstationen, Kristiansand 1990-04-02.

Sørlandsruta 404 (N) PX26686 Volvo B10M Repstad. Busstationen, Kristiansand 1990-04-02.

Aust-Agder Trafikksellskap 858 (N) KZ25905 Mercedes-Benz VBK. Busstationen, Kristiansand 1990-04-02.

Bussen Trafikksellskap 97 (N) PN77416 Volvo B10M Repstad. Busstationen, Kristiansand 1990-04-02.

Bussen Trafikksellskap 138 (N) PN59284 Volvo B10M Repstad. Busstationen, Kristiansand 1990-04-02.

Nästa morgon fortsatte jag med tåg till Stavanger och därför blir det bilder därifrån i nästa avsnitt. 

måndag 1 januari 2018

Søgne i april 1990

Mitt första reportageuppdrag gällde att besök i allra sydligaste Norge, nämligen hos Brødrene Repstads Karosserifabrik i Søgne utanför Kristiansand. Det skulle bli ett ödesdigert besök för fabriken. Ett par veckor efter mitt besök där meddelades att den begärt sig i konkurs och verksamheten kom således att läggas ner. Så någon artikel i Svensk Lokaltrafik blev det inte... 

Repstad skall ha hunnit tillverka cirka 5 000 bussar och försökte slå sig in på den svenska marknaden runt 1990 men liksom de flesta konkurrenterna lyckades de inte. 

En av de sista bussarna som tillverkades blev denna: 


Engeseths Busslinjer, Hønefoss, 133 (N) PC66844 Mercedes-Benz O303 Repstad. Brødrene Repstads Karosserifabrik, Søgne 1990-04-02.


I nästa avsnitt blir det bilder från Kristiansand.