Borås Lokaltrafik 220 DDL297 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.
Reklammålade bussar i Borås har aldrig varit särskilt vanliga. Denna blev dock det för Obs! Stormarknad, som på den tiden fanns i Knalleland. Linje 6 gick inte dit på den tiden, men som en kuriositet kan nämnas att linje 6 i dag går förbi Coop Forum, som kan sägas vara det nuvarande namnet på Obs!. Men nu är den inte reklammålad.
Borås Lokaltrafik 504 LCO323 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.
Borås Lokaltrafik hade på denna tid speciellt lyxigt utrustade bussar för de lite längre linjerna och enklare beställningstrafik. Här en sådan på linje 46 till Bosnäs. Denna linje finns kvar i stort sett samma sträckning som för 30 år sådan och torde därmed vara den linje som levt längst i Borås. När den blev 46 vet jag inte, men när jag var grabb på 1950-talet var det linje 31 som gick till Bosnäs. Det var det högsta linjenumret i Borås på den tiden.
Borås Lokaltrafik 216 CZE207 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.
Ännu en lite lyxigare Volvo Wiima. Denna buss gick på flygbusslinjen till Landvetter. För några år sedan drogs denna linje in och skall man i dag åka mellan centrala Borås och Landvetter för det bli taxi om man inte vill ta privatbil. Man kan dock med lite tur pricka in några avgångar med Swebus Express som går in till Landvetter.
Men om några år för vi höghastighetståg ett par gånger i timmen på denna sträcka.
Borås Lokaltrafik 229 LBN800 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.
Linje 7 är också en långlivad linje. Den går fortfarande på samma sträcka som 1986: Norrmalm-Södra torget-Dammsvedjan-Hedvigsborg. Men 46-an har som sagt gått ännu längre på sin sträcka.
Borås Lokaltrafik och dess föregångare Stadsbussar i Borås har länge valt Volvo-bussar. Redan på 1950-talet började man köpa så gott som uteslutande Volvo. Tidigare blandade med Scania-Vabis men fram till 1995 köptes bara tre sådana. I dag äger Borås Lokaltrafik inte en enda Volvo, detta trots att chassierna tillverkas i Borås. Det är MAN och Scania för hela slanten. Ja, nästan. Det finns fem mindre Neoplan-bussar också.
På karossidan gällde i första hand Hägglunds fram till mitten av 1960-talet och sedan blev det Säffle i ett par decennier innan Wiima tog över. Från 1993 blev det åter Säffle blandat med Carrus (en finsk karossfabrik som uppkom genom sammanslagning av främst Wiima, Ajokki och Deltaplan) om det var Volvo. Scania och MAN har varit helbyggen förutom fem Scania på finska Lahti-karosser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar