I februari 1985 gjorde jag ett reportage från Uddevalla Omnibus AB. Det hade då ganska nyligen sålts till kommunen. Dessförinnan ägdes det av familjen Forsberg och Leif Forsberg var fortfarande vd vid företaget.
Februari med snö ställer till lite problem för den som vill fotografera så jag får väl be om överseende med den stundtals dåliga bildkvaliteten.
Uddevalla Omnibus AB 68 LKL173 Volvo B10M Wiima. Kungstorget, Uddevalla 1985-02-12.
Uddevalla Omnibus AB 70 LWE810 Volvo B10M Säffle och 55 GCP357 Scania CR111M.
Kungstorget, Uddevalla 1985-02-12.
Kungstorget var 1985 den centrala hållplatsen för tätortsbussarna i Uddevalla.
Uddevalla Omnibus AB 70 LWE810 Volvo B10M Säffle. Gustafsberg, Uddevalla 1985-02-12.
Fram till 1984 gick E6-an genom den här trånga passagen. Den var lastbilsförarnas fasa vid halt väglag och många med dem blev säkert glada när den nya förbifarten parallellt med Bohusbanan togs i bruk. År 2000 flyttade E6-an på sig en gång till, några kilometer västerut via den nya Sunningebron.
Saltade vägar medför tyvärr att bussarna blir smutsiga på bara någon timme.
Uddevalla Omnibus AB 69 LKJ163 Volvo B10M Wiima. Bohusgården, Uddevalla 1985-02-12.
Uddevalla Omnibus AB Scania-Vabis CR76. Garaget Kuröd, Uddevalla 1985-02-12.
SJ-Bussar vid Busstationen, Uddevalla 1985-02-12.
Regionala bussar, som mest kördes av SJ, höll till vid Busstationen 1985. Där låg en gång textilfabriken Kampenhof. På platsen byggdes en stor bussterminal, som invigdes 1990. Den fick just namnet Kampenhof.
På bilden syns tre Volvo Säffle och Scania-Vabis BF76 SKV (det är den med gula fronten) mitt i bilden.
I nästa avsnitt åker vi till Säffle. Har du en kopp kaffe?