Tre av bussarna från Halmstad hade Borås Lokaltrafik just sålt till dem. De hade hunnit få sin nya lack men de hade ännu inte börjat rulla i Halmstad. Bussen på andra bilden skall dock få lacken kompletterad med bland annat tre hjärtan (stadsvapnet). De två övriga hade varit hos HL hela tiden och hade kvar den gamla helblå Halmstads-lacken.
Jönköpings-bussarna var med chassi B59, alltså bakmotor, och frånsett en Scania-Vabis under fem och ett halvt år 1967-1973 hade man ingen vana vid sådana i Borås. Här var det mittmotor som gällde. Det var därför också en del problem just med Jönköpings-bussarna, som kördes av BL:s förare.
Halmstads Lokaltrafik 16 (fd Borås Lokaltrafik 181) JTX908 Volvo B58 Säffle. O-Ringen Osdal, Borås 1986-07-23.
Som synes av skylten alldeles till höger om bussen är vägen avstängd för genomfartstrafik. Eftersom det är riksväg 41 (Varbergsvägen) skulle detta kunnat leda till stora komplikationer för biltrafiken men det var ingen fara. Man höll nämligen just på att bygga en ny 41-a någon kilometer österut och man hade kommit så långt att man tillfälligt kunde öppna denna under O-Ringenveckan.
SJ var lite surare när det gällde att stänga av järnvägen några förmiddagstimmar eftersom de tävlande i två dagar måste korsa spåren. Det gällde två tåg som skulle ställas in de 12 kilometerna mellan Borås och Viskafors och ersättas med buss. Till sist gav SJ dock med sig sedan de insett att tävlingsgeneralens visste vad han talade om. Denne var nämligen i vanliga fall lokförare.
Halmstads Lokaltrafik 19 (fd Borås Lokaltrafik 186) ERW881 Volvo B58 Säffle. O-Ringen Osdal, Borås 1986-07-23.
Halmstads Lokaltrafik 73 JAS038 Volvo B58 Säffle. O-Ringen Osdal, Borås 1986-07-23.
Kommuntrafiken Jönkping 91 FNB901 Volvo B59 Säffle. O-Ringen Osdal, Borås 1986-07-23.
Kommuntrafiken Jönkping 94 FRG651 Volvo B59 Säffle. O-Ringen Osdal, Borås 1986-07-23.
I nästa avsnitt besöker vi persontrafikmässan Elmia Passenger i Jönköping och tittar på de utställda bussarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar