fredag 30 september 2016

Malmö i september 1987 del 1

Först några bussar utanför Mässområdet. Det är antingen bussar som abonnerades för kongressdeltagarna eller som använts för personal från respektive bussbolag och som velat besöka mässan.

 Malmö Lokaltrafik 104 LWM969 Scania BR112 Aabenraa. Mässcentrum, Malmö 1987-09-17.

Malmö Lokaltrafik 120 MXD173 Scania CN112. Mässcentrum, Malmö 1987-09-17.

T-Buss, Örebro 536 MRS986 Volvo B10M Ikarus. Mässcentrum, Malmö 1987-09-17.

Jönköpings Kommuntrafik 139 MBG298 Volvo B10M Säffle. Mässcentrum, Malmö 1987-09-17.

Buss-Persson, Hammenhög LLL540 Setra S215H. Mässcentrum, Malmö 1987-09-17.

Södermanlands Läns Trafik AB 790 MOL456 Scania K112 Deltaplan Star 50. Mässcentrum, Malmö 1987-09-17.

torsdag 29 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 8

Avslutar bildsvepet från Persontrafik 87 i Malmö med några bilder på de nya servicebussar som Borås Lokaltrafik beställde för leverans under sommaren 1987. Avsikten var att man skulle prova två olika busstyper: en kanadensisk Orion II och en tysk Neoplan N407. Sedan intervjuades förare och passagerare och förarna tyckte helt klart bäst om Neoplan. Men passagerarna föredrog Orion II, så det blev denna som beställdes i totalt 14 exemplar till Borås. Men Neoplanen behölls också och gick i samma omlopp som "näbbmössen".

Orion II bytte i kommande leverans namn till Ontario II sedan Ford hade protesterat mot namnet. De hade nämligen en bilmodell som hette Orion.

 
 Borås Lokaltrafik 703 FPZ001 Neoplan N407. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Denna bild är tagen vid Borås Lokaltrafiks garage några dagar innan utställningen i Malmö.

 Borås Lokaltrafik 704 ASF953 Orion II. Garaget Strömsdal, Borås 1987-09-11.

Motorn var placerad precis bakom framaxeln under förarplatsen. Det blev alltså både bullrigt och varmt för föraren. 

 





 Borås Lokaltrafik 704 ASF953 Orion II. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Interiörbild. Lägg märke till det plana och låga golvet. Om ni undrar vem som har förstört bilden genom att slarvigt hänga sin rock över ett ryggstöd så var det jag...

 
Borås Lokaltrafik 704 ASF953 Orion II. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Därmed avslutas bildvisningen från Persontrafik 87. I några kommande inlägg blir det bussar på stan i Malmö. Först blir det några på parkeringen vid Mässcentrum. 

onsdag 28 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 7

Durisotti är en fransk karosserifabrik i Sallaumines i norra Frankrike, det italiensk-klingande namnet till trots.

Renault Master Durisotti Cityfärd. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Göinge Buss, Hässleholm MAU547 Volvo B10M Van Hool Alizée. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Wasatrafik 432 FLO762 Volvo B9M Van Hool Alizée. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Stjärntrafik, Eskilstuna EZD361 Scania K112TL Van Hool Alizée. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Buss-Persson, Hammenhög 41 LSY291 Volvo B10M Wiima 304. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Billingens Trafik AB, Skövde Volvo B10M Wiima K202. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

BK Buss, Vetlanda FKT710 Setra S215HD (modell) . Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.


tisdag 27 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 6

Halmstads Lokaltrafik var ensamma om denna lösning på problemet med högt insteg i bussen från trottoarkanten. Men redan 1987 hade de första låggolvs- eller lågentrébussarna kommit och det gjorde denna lösning överflödig. Det gick alltså ut på att bygga hållplatser med förhöjd trottoar så att man kunde gå in i bussen utan att stiga upp för några trappor. Gick bussen på en linje med konventionella hållplatser fanns ett fotsteg att fälla ned.

Halmstads Lokaltrafik 33 MUA817 Volvo B10R Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Bussen nedan såldes till SJ Buss och kom därmed 1990 till Swebus. Den lackerades i Bohusläns blå och vita färger och fick nummer 3006.

MWU589 Volvo B9M Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Bussen nedan var demobuss hos Volvo Bussar i Göteborg. Den såldes sedan till Wasatrafik och fick där nummer 415. Placerad vid garaget i Trångsund utanför Stockholm.

Volvo B10M Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Volvo B9M/B10M Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Bussen nedan är lackerad i Skaraborgs Läns Trafik AB:s färger. 

 
GDG HEU823 Volvo B10M Van Hool Alizée. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

1 oktober 1991 såldes Gunnarssons Buss i Skene till Swebus. Denna buss fick där nummer 0019. 

 Gunnarssons Buss, Skene EZS682 Volvo B10M Van Hool Alizée. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.



måndag 26 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 5

Storstockholms Lokaltrafik H102 4002 MTE749 Scania CN112. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Malmö Lokaltrafik 53 EDF075 Scania CN112. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Storno (N) JS20487 Scania BR116 VBK (utställningsbuss). Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

 T-Buss AB, Örebro 535 MOE855 Volvo B10M Ikarus. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Malmö Lokaltrafik 107 MMP448 Scania CN112. Interiör Tumaset-stol. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

söndag 25 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 4

Bussapågarna, Staffanstorp Mercedes-Benz O303. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Mercedes-Benz O303. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

MEM638 Scania CN112. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16. (sedan såld till Luftfartsverket, Arlanda)

 
FYP402 Scania CK112. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16. (sedan såld till Emil Johanssons Åkeri, Alunda) 

 
 ABS380 Scania CK112. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16. (sedan såld till Weidermans Buss, Kumla)

 Linköpings Trafik AB 5 BXW102 Scania CN112A. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16. 


lördag 24 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 3

SJ Buss 2754 EHK309 Scania K112CL Ascan. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

MRU574 Volkswagen LT31 Backarydsverken. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Bussen nedan såldes sedan till Munkedals Omnibustrafik.

BTE134 Scania K112 Kutter Deca. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Storstockholms Lokaltrafik H106 4006 FNS030 Mercedes-Benz O405. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Mercedes-Benz O402. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.
 
Bussen nedan såldes sedan till Kerstins Taxi i Sorunda.

JLU435 Mercedes-Benz 1120 Deltaplan. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

fredag 23 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 2

Lasse Claeson behöll denna buss i sin tjänst i mer än 27 år. Det torde vara nära rekord för en turistbuss. Men så sköttes den också med omsorg.

 

Claesons Turisttrafik, Västra Frölunda FCY202 Setra S216HDS. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16. 

Bussen nedan hamnade sedan i lokaltrafik i Falun ägd av Dalatrafik och körd av Wasatrafik. Där fick den nummer 1811. 1992 såldes den till Swebus, som använde den i tätortstrafiken i Helsingborg.

KLL224 Setra SG221. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16. 

Arna bruk byggde busskarosser med namnet Arna och hoppades komma in på svensk marknad. Detta lyckades dock aldrig för nya bussar, men en och annan begagnad letade sig hit. Fabriken låg ungefär en mil från Bergen. Den lades ned 1997. 

 
Helgeland Bilruter A/S, Mosjøen (N) SR13185 DAF SB220 Arna Lokal. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Familjen Helgesson med den sympatiske Bengt Helgesson i spetsen hade nu tagit över hela Skandia Karosserier i Markaryd och bytt namn till Helmark Carosseri AB. Helmark som i "Helgesson, Markaryd".  De höll ut i 25 år innan karosstillverkning nedlades. Specialiteten var specialbussar, som ingen annan ville bygga. T ex bokbussar och godsrumsbussar.

För cirka tio år sedan var det en Scania-buss med Helmark-kaross som hade rekordet som den buss som rullat mest i Sverige utan större reparationer av kaross eller chassi.

Det här var första gången jag träffade Bengt och hans son Christer i verkligheten. Det kom att bli många gånger sedan dess. 

KEN461 Scania K92 Helmark Meteor 40. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Wallers Buss & Taxi, Runhällen BOX371 Volvo B9M Helmark Meteor 40. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.