Lasse Claeson behöll denna buss i sin tjänst i mer än 27 år. Det torde vara nära rekord för en turistbuss. Men så sköttes den också med omsorg.
Claesons Turisttrafik, Västra Frölunda FCY202 Setra S216HDS. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.
Bussen nedan hamnade sedan i lokaltrafik i Falun ägd av Dalatrafik och körd av Wasatrafik. Där fick den nummer 1811. 1992 såldes den till Swebus, som använde den i tätortstrafiken i Helsingborg.
KLL224 Setra SG221. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.
Arna bruk byggde busskarosser med namnet Arna och hoppades komma in på svensk marknad. Detta lyckades dock aldrig för nya bussar, men en och annan begagnad letade sig hit. Fabriken låg ungefär en mil från Bergen. Den lades ned 1997.
Helgeland Bilruter A/S, Mosjøen (N) SR13185 DAF SB220 Arna Lokal. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.
Familjen Helgesson med den sympatiske Bengt Helgesson i spetsen hade nu tagit över hela Skandia Karosserier i Markaryd och bytt namn till Helmark Carosseri AB. Helmark som i "
Helgesson,
Markaryd". De höll ut i 25 år innan karosstillverkning nedlades. Specialiteten var specialbussar, som ingen annan ville bygga. T ex bokbussar och godsrumsbussar.
För cirka tio år sedan var det en Scania-buss med Helmark-kaross som hade rekordet som den buss som rullat mest i Sverige utan större reparationer av kaross eller chassi.
Det här var första gången jag träffade Bengt och hans son Christer i verkligheten. Det kom att bli många gånger sedan dess.
KEN461 Scania K92 Helmark Meteor 40. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.
Wallers Buss & Taxi, Runhällen BOX371 Volvo B9M Helmark Meteor 40. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.