onsdag 15 juni 2016

Borås i juli 1986 del 3

En gammal buss på linje 45 mot Sjömarken. Bilden är tagen vid nuvarande Sandwalls plats och precis bakom bussen finns Teaterbron. Den här korsningen mellan Södra Strandgatan och Västerlånggatan var ökänd bland bussförarna. Felparkerade bilar, vars ägare "bara skulle in ett snabbt ärende på Åhléns" hindrade bussarnas framkomst. Borås bilplåtslagare tjänade mycket pengar på att laga parkeringsskador som uppstått här.

För cirka 15 år sedan började bussarna i stället att gå via Allégatan-Lilla Brogatan men för ett och halvt år sedan började man bygga om Åhlénshuset - eller Pallashuset som det egentligen heter och Lilla Brogatan är inte framkomlig för buss. Dessa får därför nu gå via Sven Eriksonsgatan. Och mitt i Västerlånggatans körfält håller Borås Stad nu på att bygga en kanal (!).
Borås Lokaltrafik 187 FAE711 Volvo B58 Säffle. Västerlånggatan, Borås 1986-07-23.

Borås Lokaltrafik 192 KDN401 Volvo B58 Säffle. O-Ringen Osdal, Borås 1986-07-23.

Här följer en bild på den första Wiima som Borås Lokaltrafik köpte. Det var 1978 och ända fram till 1993 var BL denna karossör trogen.
Borås Lokaltrafik 193 GDP234 Volvo B58 Wiima. Södra torget, Borås 1986-07-23.

Borås Lokaltrafik 197 DFA805 Volvo B58 Wiima. Kvarngatan, Borås 1986-07-23.

Mellan Centralorten vid Bråt intill Osdal och Regementet-Centralstationen-Södra torget-Knalleland-Alidebergsbadet (som ligger intill Djurparken) kördes en speciallinje som började på smala grusvägarn. Den fick det vitsiga namnet Orientexpressen och började klockan 12.00 och gick sedan fram till 22.00-tiden.
Borås Lokaltrafik 201 EDM933 Volvo B10M Wiima. O-Ringen Osdal, Borås 1986-07-23.

Borås Lokaltrafik 207 AFM250 Volvo B10M Wiima. Kvarngatan, Borås 1986-07-23.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar