lördag 26 mars 2016

Kalmar i april 1985, del 1

Kalmar fick ett besök av mig i slutet av april. Den primära anledningen var invigning av en ny vagnhall för Kalmar Järnvägars Museiförening (i dag Kalmar Veterantåg) samt att åka med ett ångloksdraget tåg som de anordnade Kalmar-Mönsterås och åter. Men det blev lite tid över för bussfotografering.

Volvo Bussar, Göteborg FFB549 Volvo B10M Säffle City. Järnvägsstationen, Kalmar 1985-04-24.

En buss inlånad för prov i tätortstrafiken. Den är eloxerad och saknar således lackering. Av skyltningen att döma är det Bond - James Bond - som är ute och åker.  

Kalmar Omnibusförening 49 LFF350 Scania CR112. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

Vid Bussterminalen ett stenkast från Domkyrkan möttes alla tätortsbussar. Regionbussarna använde sig av planen utanför Kalmar centralstation. 
Bussarna kördes av Kalmar Omnibusförening, som ägdes av kommunen. 1988 såldes företaget till Linjebuss, som då också tog över tätortstrafiken i Kalmar.

Kalmar Omnibusförening 45 DNS603 Scania CR112. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

 Kalmar Omnibusförening 10 BLC538 Volvo B10M Säffle. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

Den här bussen fotograferade jag också när jag besökte Säffle Karosseri en och en halv månad tidigare.

 Kalmar Omnibusförening 42 DSC365 Scania CR112. Stortorget, Kalmar 1985-04-24.

I bakgrunden finns Kalmar Domkyrka, ritad av Nicodemus Tessin den äldre och invigd 1682. Kalmar är en av två städer i Sverige som har domkyrka tillhöriga Svenska Kyrkan men ingen biskop eller domkapitel. Den andra är Mariestad. 

Kalmar Omnibusförening 18 LRX986 Scania CR112. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

Det finns en blogg som handlar om Kalmar Omnibusförening och bussarna i Kalmar. Besök den gärna och läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar