fredag 31 mars 2017

Högsby, Norsholm och Nora i maj 1988

I dag blir det bilder från tre landskap: Småland, Östergötland och Västmanland. De tre första är tagna på hemresan från Kalmar och den sista vid en tjänsteresa till Nora som jag gjorde två dagar efter hemkomst.

SJ Buss 2727 MMT082 Volvo B10 Säffle. Busstationen, Högsby 1988-05-29. 


 Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania-Vabis CF76. Högsby 1988-05-29.

I Norsholm rastade vi vid Göta kanal och det trevliga Slusscaféet. Det var ett trevligt ställe med utsikt över kanalen och slussarna. Man kunde också titta på den rörliga järnvägsbron, som lyftes upp med jämna mellanrum när den livliga tågtrafiken tillät det. 

Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania-Vabis CF76. Slussarna, Norsholm 1988-05-29.

Gillstads Resetjänst fanns utanför Lidköping. Företaget köptes sedan av Söne Trafik AB medan bussen hamnade hos Swebus, där den fick nummer 3117. 

 Gillstads Resetjänst MTC565 Volvo B10M Van Hool Alizée. Stadshotellet, Nora 1988-05-31.

I nästa avsnitt och ett antal följande går vi på bussutställning på Älvsjömässan utanför Stockholm.  

torsdag 30 mars 2017

Kalmar i maj 1988 del 3

Vi begav oss ner på stan och besökte Terminalen, som var den centrala hållplatsen för tätortslinjerna i Kalmar på den tiden.

 Kalmar Omnibusförening 6 MCH506 Scania CN112. Terminalen, Kalmar 1988-05-29. 





Kalmar Omnibusförening 25 MLA625 Scania CN112. Terminalen, Kalmar 1988-05-29.

Sedan satte vi oss i CF-en och åkte ut till vändhållplatsen i Stensö, där en av KOF-Scaniarna gjorde oss sällskap.

Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania-Vabis CF76 och Kalmar Omnibusförening 7 KUT110 Scania BR112 Ajokki 8000. Stensö, Kalmar 1988-05-29.

CF-en har kommit till Terminalen och Ulf har skyltat den för linje 17. Det var den linje han brukade köra till vardags men nu var det söndag så det blev en extratur. 

 Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania-Vabis CF76. Terminalen, Kalmar 1988-05-29.

Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania-Vabis CF76. Ormestorp, Kalmar 1988-05-29.

 Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania-Vabis CF76. Gunnarsbo, Kalmar 1988-05-29.

Den som vill veta mer om Kalmar Omnibusförening och dess historia hänvisas till denna blogg

I nästa avsnitt blir det bilder från Högsby i Småland, Norsholm i Östergötland och Nora i Västmanland.  

onsdag 29 mars 2017

Kalmar i maj 1988 del 2

Vi fortsätter i garaget.

Kalmar Omnibusförening 3 MBY866 Scania CN112. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Kalmar Omnibusförening 20 MJM726 Scania CN112. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

En reklammålad - eller kanske bara strajpad - buss med reklam för Sibylla.

 
Kalmar Omnibusförening 49 LFF350 Scania CN112. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Och så en buss som då användes för hållplatsarbeten.

Kalmar Omnibusförening ERW126 Volvo B58 SKV. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

 Kalmar Omnibusförening 23 GKU207 Scania CR110S. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

En liten buss med frontmotor tillverkad i norska Horten men märkt som om den var byggd i Säffle. Vid ratten har Ulf Söderlund tagit plats. Han känns igen på skägget.

Kalmar Omnibusförening 52 HKW628 Volvo B6FA Horten. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Kalmar Omnibusförening 13 JEL884 Scania BR111M Ajokki 5300. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

tisdag 28 mars 2017

Kalmar i maj 1988 del 1

Efter övernattning på vandrarhemmet i Oskarshamn blev det tidig avresa mot Kalmar, där vi åt frukost på Rasta. Mitt minne av den frukosten är att vår beställning hade försvunnit någonstans men det gjorde inte så mycket för reseledaren hade glömt att meddela oss deltagare att frukost var beställd. Så vi hade alla plockat åt oss bland det som fanns upplagt i montrarna när vi fick veta detta.

Dessutom minns jag att man höll på att storstäda etablissemanget under vårt besök så det fanns städredskap överallt. Men hur bär man sig annars åt för att städa ett ställe som har öppet dygnet runt? En söndagsmorgon är det ju ändå tämligen lugnt i gästtillströmningen.

Bredvid Rasta hade Bergkvarabuss sin depå. Bergkvarabuss var på den tiden ett litet bussbolag. I dag är det Sveriges största privatägda.

Bergkvarabuss NLA855 Mercedes-Benz O309. Garaget, Kalmar 1988-05-29. 

Bergkvarabuss CKK558 Mercedes-Benz O303. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Bergkvarabuss FAT346 Setra S228DT. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Därefter begav vi oss till Kalmar Omnibusförenings garage, där bussföraren och medlemmen Ulf Söderlund tog emot oss.



Kalmar Omnibusförening 7 KUT110 Scania BR112 Ajokki 8000 och Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania CF76. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Kalmar Omnibusförening 7 KUT110 Scania BR112 Ajokki 8000. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Kalmar Omnibusförening hade två ledbussar, vilket var ovanligt för en så pass liten stad. Bussarna var avsedda att gå i avgångar med mycket skolelever men det fungerade inte särskilt bra. När Linjebuss tog över KOF drygt en månad senare flyttades ledbussarna snart till Partille och lämnade alltså Kalmars gator. 

Kalmar Omnibusförening 17 KWE170 Scania BR112A Jonckheere. Garaget, Kalmar 1988-05-29.




måndag 27 mars 2017

Verkebäck i maj 1988

Vi gjorde också en utflykt med ångtåg från Västervik till Verkebäck. Tåget var smalspårigt och drogs av NVHJ 22 (NVHJ = Norsholm–Västervik–Hultsfreds Järnvägar AB).  

NVHJ lok 22 Västervik 1988-05-28. 

Bussen hade körts dit tom så att vi hade något att åka med när vi skulle återvända till Västervik. 

Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania CF76.  
Stationen, Verkebäck 1988-05-28. 

På kvällen skulle vi fortsätta till Oskarshamn för övernattning. I samband med detta gjorde vi ett nytt uppehåll i Verkebäck, men nu på andra våningen. Med andra ord Verkebäcksbron som låter E22 gå högt över Verkebäcksdalen och smalspåret. På bilden syns ett smalspårståg bestående av två motorvagnar - eller rälsbussar som många fortfarande säger. 

Utsikt från Verkebäcksbron på E22 1988-05-08.
 
I nästa avsnitt har vi anlänt till Kalmar.  

söndag 26 mars 2017

Västervik i maj 1988 del 2

Först lite bussar på stan i Västervik. Den vita byggnaden i bakgrunden på bilderna 2-4 är fängelset.

 SJ Buss 2324 CRY492 Volvo B10M Säffle. Stationen, Västervik 1988-05-28.

 SJ Buss 2727 MMT082 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Västervik 1988-05-28.

Thygessons Bussar, Broby BPR803 Volvo B10M Wiima. Busstationen, Västervik 1988-05-28.

HD-Buss, Virserum ECY893 Volvo B10M Helmark Meteor. Busstationen, Västervik 1988-05-28.

Sedan begav vi oss till Västerviks Auktionsbyrå där denna veteranbuss återfanns.

Fd Fårbobuss H343 > DDJ235 Volvo LV128 ASJ (1947). Västerviks auktionsbyrå 1988-05-28.

 I nästa avsnitt besöker vi Verkebäck. Då blir det också ett par tågbilder. 

lördag 25 mars 2017

Västervik i maj 1988 del 1

Vi fortsatte till Västervik och utanför Kraftbuss garage blev det fotouppställning.

I Västervik bedrev kommunen busstrafik och elförsörjning genom Västerviks Kraft AB. Bussverksamheten gick därför under namnet Kraftbuss. 1 mars 1994 såldes bussdelen till Swebus.

Veteranbussägare Göte Nilsson, Västervik LDP899 Volvo L202 L Vingåker och Svenska Omnibusföreningen 8 DAG500 Scania CF76. Kraftbuss garage, Västervik 1988-05-28.

De kompletterades sedan med en fem år gammal buss från Kraftbuss. 

Göte Nilsson, Västervik LDP899 Volvo L202 L Vingåker, Svenska Omnibusföreningen 8 DAG500 Scania CF76 och Kraftbuss 49 LJE185 Volvo B10M Säffle. Kraftbuss garage, Västervik 1988-05-28.

Så gjorde vi en rundvandring på garageplanen. 
 Kraftbuss 49 LJE185 Volvo B10M Säffle. Garaget, Västervik 1988-05-28.

 Kraftbuss 44 JCN448 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Garaget, Västervik 1988-05-28.

 Kraftbuss 10 JBZ975 Scania CR111M. Garaget, Västervik 1988-05-28.

Kraftbuss 62 KFH382 Volvo B6FA Deltaplan 100. Garaget, Västervik 1988-05-28.

Kraftbuss 41 MDU200 Volvo B10M Van Hool Alizée. Garaget, Västervik 1988-05-28.

  Kraftbuss 48 LHY235 Volvo B10M Säffle. Garaget, Västervik 1988-05-28.

Kraftbuss 6 DWC448 Volvo B58 Deltaplan, 7 DZE238 Volvo B58 Deltaplan, 9 KAX877 Scania CR112, 10 JEZ975 Scania CR111M och 11 AGF075 Scania CN112. Garaget, Västervik 1988-05-28.

fredag 24 mars 2017

Tjust Motell i Gamleby i maj 1988

Vid Tjust Motell utanför Gamleby gjorde vi ett uppehåll och en annan veteranbuss dök upp. Det var en Volvo från 1949 med kaross från Vingåkers Karosserifabrik. Bussen var unikt nog med sedandörrar till passagerarutrymmet. Det vill säga inte en dörr som öppnades av föraren utan dörrar av den typ som finns på vanliga personbilar.

Bussen ägdes från början av bussägarefamiljen Zetterblom i Norrköping. 1960 hamnade den hos bussägare i Överum. 1985 hamnade den hos en veteranfordonssamlare, Göte Nilsson i Västervik. I dag finns bussen på Volvos museum vid Arendal. Den är fullt körbar men eftersom den går på bensin lär den bli dyr att köra.




Veteranbussägare Göte Nilsson, Västervik LDP899 Volvo L202 L Vingåker. Tjust Motell, Gamleby 1988-05-28.

Och så var egen utfärdsbuss som också fick en rast vid motellet.

Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania CF76.  
Tjust Motell, Gamleby 1988-05-28. 

De flesta av oss flyttade över till Volvo-bussen och därför kan vi i nästa avsnitt besöka Kraftbuss i Västervik.

torsdag 23 mars 2017

Norrköping i maj 1988 del 2

Så några bilder från nästa dag då vi var på hemväg igen. Även denna gång valde jag tåg sista biten Norrköping-Stockholm. Tåget var 15 minuter sent från Norrköping men bara 5 till Stockholm så jag hann med mitt pendeltåg till Jordbro. Och jag fick egen förstaklasskupé från Norrköping.

Norrköpings Lokaltrafik MWA565 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Norrköping 1988-05-29.

SJ Buss 2799 CPL231 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Norrköping 1988-05-29.

Norrköpings Lokaltrafik 321 CYX395 Scania BR112 Deltaplan City. Busstationen, Norrköping 1988-05-29.

SJ Buss 2137 LAX059 Volvo B10M Van Hool. Busstationen, Norrköping 1988-05-29.

SJ Buss 1565 JDP096 Volvo B58 Säffle. Busstationen, Norrköping 1988-05-29.

Norrköpings Lokaltrafik 336 FPR652 Scania CN112. Busstationen, Norrköping 1988-05-29.

Norrköpings Lokaltrafik 327 LMF148 Scania CR112. Busstationen, Norrköping 1988-05-29.

I nästa avsnitt gör vi stopp vid det numera nedlagda Tjust Motell i Gamleby. Då får vi också stifta bekantskap med ytterligare en veteranbuss.