torsdag 31 mars 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 3

Billingens Trafik AB, Skövde 71 EDM779 Scania K112 Wiima K201. Torsgatan, Stockholm 1985-05-24.

Huvudägare i Billingens Trafik AB var Skövde kommun. Även SJ var inblandat på ett litet hörn. I januari 1996 sålde man till Swebus.

Mix-Transport HB, Sundsbruk (Mixers orkester) ENM031 Scania-Vabis BF76. Torsgatan, Stockholm 1985-05-24.

Gamla bussar blir ofta orkesterbussar under sin sista aktiva tid. Den här bussen är från 1968 och förste ägare var Värmlandsresor AB i Årjäng. Karossen kommer från norska Lier Karosseri, det som sedan blev grunden i den av GDG ägda karosserifabriken Alpus. Och trots att det står BMW i fronten så är det ett frontmotorchassi från Scania-Vabis.

Hjälmåkra Buss, Sävsjö EYC825 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Torsgatan, Stockholm 1985-05-24.

Årjängsbussarna AB FXY710 Scania BR116S Ikarus 450. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-24.

Ikarus var en ungersk busstillverkare. De byggde hela bussar men också karosser på andra tillverkares chassin. Det var de senare som blev rätt populära i Sverige. Antagligen berodde det på priset, men då hade bussköparen kanske inte tänkt på att karossen brukade kallas "Ikarost".

Svärdsjö-Falu Trafikförening, Falun LTA 225 Scania K112 Ajokki 9000 Superstar. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-24.

Svärdsjö-Falu Trafikförening såldes i december 1988 till Wasatrafik.

Tumlare Buss AB, Stockholm AAS438 Neoplan N216H Jetliner. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-24.

Detta bussbolag fick sitt namn efter grundaren och ägaren Rune Tumlare. 

onsdag 30 mars 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 2

Continentbuss, Skellefteå 213 BWS496 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Continentbuss var ett företag inom Hellgrens-koncernen, som hörde hemma i Skellefteå. De var också ägare till Skelleftebuss, som finns kvar i dag men numera ägs av kommunen. Continentbuss hade fram till decennieskiftet mellan 1970- och 1980-talen också en depå i Trångsund i Huddinge kommun. Men denna såldes i december 1976 till Wasatrafik, vilket dock inte påverkar bussen på bilden. Det är nämligen en veckoslutsbuss som startat i Skellefteå på fredagen och sedan återvände dit på söndagen. 

Tapanis Buss, Haparanda LCW155 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Linjebuss 446 EEX235 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.


Elvéns Busstrafik, Söderbärke 6 BJJ501 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Sune Malmqvist, Sylfaste FFZ370 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

En buss från Gotland. Sådana kunde också emellanåt ses på fastlandet. Den här bussen hamnade sedan i Ryssland och eventuellt rullar den kvar där än i dag.

Centrala Bussbeställningen, Stockholm CJX501 Scania CR110L. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Scania CR110L var en trevlig busstyp för regionaltrafik, omtyckt av såväl resenärer som förare. Den var vanligtvis automatväxlad, vilket inte brukade vara fallet på annat än rena stadsbussar. Tyvärr hade den nackdelen att den lätt rostade. 

Tillverkades i 231 exemplar mellan 1967 och 1972. Ett stort antal av dessa beställdes av SJ. 50 CR110L specades och beställdes av SJ för att ersätta tågtrafiken på Roslagsbanan. Men banan övertogs av Storstockholms Lokaltrafik och lever fortfarande kvar i högönsklig välmåga. I dag talar man mer om utbyggnad än nedläggning. Bussarna överfördes till Storstockholms Lokaltrafik, som placerade de flesta av dem på Södertörn. 


tisdag 29 mars 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 1

I går fick bloggen sin sidvisning nummer 4 000. Vi har nu mellan 50 och 70 sidvisningar per dag, ibland ännu fler och ibland mindre. Så målet att ha nått upp till 5 000 före sista april verkar inte oöverkomligt.

I dag återvänder vi till Norra Bantorget och jag räknar med att blir fyra inlägg till därifrån bara från maj 1985.

Ragnar Säterskog, Arvika AWR016 Setra S215HD. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.
 
 Ragnar Säterskog körde mest för Riksteatern.

 Skogsgårdhs Busstrafik, Kyrkhult 23 KWA370 Volvo B10M Deltaplan 200. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

 Busab, Arvika LKA 749 Volvo B10M DAB-Silkeborg 7. Torsgatan, Stockholm 1985-05-05.

En experimentbuss med kaross från DAB i danska Silkeborg. Busab, även känt som Bussarbeten, reparerade också krockskadade bussar och renoverade 10-12 år gamla bussar till nyskick. I drygt tio år var denna buss orkesterbuss för Duojag.

  Näshulta Omnibus AB, Eskilstuna ESY279 Volvo B58 Autokori. Torsgatan, Stockholm 1985-05-05. 

Autokori var en karosserifabrik i Åbo i Finland. Inte att förväxlas med Lahden Autokori i Lahtis. 

 
Wasatrafik 120 DOF552 Scania BR116S Deltaplan 200. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Wasatrafik 073 EBR615 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Wasatrafik hade sitt huvudkontor i Falun men de hade också ett stort garage i Trågsund i Huddinge kommun söder om Stockholm. Dessa två bussar hör hemma i Falun och är på väg med resenärer till Dalarna. Dessa skall återvända hem efter helgens förlustelser i Stockholm. 

måndag 28 mars 2016

Täby i maj 1985

En utfärd med Roslagsbanan förde mig till Täby centrum norr om Stockholm.
Storstockholms Lokaltrafik H22 6431 LBY839 Volvo B10M Säffle ledbuss. Täby centrum 1985-05-05.

Vestland Bilselskap (N) JC36794 Volvo B58 VBK. Täby centrum 1985-05-05.

Nästa gång ses vi i trakten av Norra Bantorget. 

söndag 27 mars 2016

Kalmar i april 1985, del 2

Kalmar Omnibusförening 17 KWE107 Scania BR112A Jonckheere ledbuss. Stortorget, Kalmar 1985-04-24.

Kalmar Omnibusförening 17 KWE107 Scania BR112A Jonckheere ledbuss. Garaget, Kalmar 1985-04-24.

Kalmar Omnibusförening 8 BKZ100 Scania BR112A Jonckheere ledbuss. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

Kalmar Omnibusförening hade två ledbussar för tätortstrafiken. Lite ovanligt med sådana bussar i en så pass liten stad som Kalmar. När Linjebuss köpte bussföretaget flyttade de snart de båda ledbussarna till trafiken runt Göteborg, närmare bestämt garaget i Partille.

Efter ångtågsutfärd och annat trevligt hade jag ett par timmar kvar till dess tåget med sovvagnen till Stockholm skulle avgå och jag begav mig bort till Bussterminalen. Där dök en gammal Scania upp och snart såg jag en bussförare med stort skägg bakom ratten. Det visade sig vara min gamle vän Uffe S och han var på väg till garaget. Jag hängde på och hann också med ett kort besök hemma hos honom för att titta på bussbilder.
 
 
Kalmar Omnibusförening 32 JBE478 Scania CR111M. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

 Kalmar Omnibusförening 32 JBE478 Scania CR111M.Garaget, Kalmar 1985-04-24.

Kalmar Omnibusförening 14 LRR876 Volvo B10M Säffle, Kalmar 1985-04-24.

Där blev det också ett fotoarrangemang med KOF:s då nyaste buss bredvid en av de äldsta som användes i trafik. 

Jag blev skjutsad till stationen och sov mycket gott under hemresan. Det brukar jag inte göra när jag åker sovvagn. Ändå var det en rejält gammal vagn.

Nästa gång ses vi Täby centrum norr om Stockholm.

lördag 26 mars 2016

Kalmar i april 1985, del 1

Kalmar fick ett besök av mig i slutet av april. Den primära anledningen var invigning av en ny vagnhall för Kalmar Järnvägars Museiförening (i dag Kalmar Veterantåg) samt att åka med ett ångloksdraget tåg som de anordnade Kalmar-Mönsterås och åter. Men det blev lite tid över för bussfotografering.

Volvo Bussar, Göteborg FFB549 Volvo B10M Säffle City. Järnvägsstationen, Kalmar 1985-04-24.

En buss inlånad för prov i tätortstrafiken. Den är eloxerad och saknar således lackering. Av skyltningen att döma är det Bond - James Bond - som är ute och åker.  

Kalmar Omnibusförening 49 LFF350 Scania CR112. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

Vid Bussterminalen ett stenkast från Domkyrkan möttes alla tätortsbussar. Regionbussarna använde sig av planen utanför Kalmar centralstation. 
Bussarna kördes av Kalmar Omnibusförening, som ägdes av kommunen. 1988 såldes företaget till Linjebuss, som då också tog över tätortstrafiken i Kalmar.

Kalmar Omnibusförening 45 DNS603 Scania CR112. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

 Kalmar Omnibusförening 10 BLC538 Volvo B10M Säffle. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

Den här bussen fotograferade jag också när jag besökte Säffle Karosseri en och en halv månad tidigare.

 Kalmar Omnibusförening 42 DSC365 Scania CR112. Stortorget, Kalmar 1985-04-24.

I bakgrunden finns Kalmar Domkyrka, ritad av Nicodemus Tessin den äldre och invigd 1682. Kalmar är en av två städer i Sverige som har domkyrka tillhöriga Svenska Kyrkan men ingen biskop eller domkapitel. Den andra är Mariestad. 

Kalmar Omnibusförening 18 LRX986 Scania CR112. Bussterminalen, Kalmar 1985-04-24.

Det finns en blogg som handlar om Kalmar Omnibusförening och bussarna i Kalmar. Besök den gärna och läs den!

fredag 25 mars 2016

Luleå i april 1985

Då var det dag för Luleå, sista orten i min norrländska resa omfattande tre dagar. Först två bilder på bussar från Bodens Omnibus AB. De körde bland annat flygbussen mellan Luleå centrum och Kallax Airport.

Bodens Omnibus AB 52 HKO130 Scania BR112 Ajokki 8000. Busstationen, Luleå 1985-04-12.

Bodens Omnibus AB 24 APF816 Volvo B10M Van Hool Alizée. Busstationen, Luleå 1985-04-12.

Luleå Lokaltrafik har sina rötter i Hurtigs Omnibus AB. 1971 sålde familjen Hurtig bolaget till Luleå kommun och 1976 namnändrade de verksamheten till Luleå Lokaltrafik (LLT). Luleå Lokaltrafik kör fortfarande tätortstrafik i staden i egen regi. Det är bara tre kommunalägda bussbolag i landet som gör det i dag, de andra är i Skellefteå och Boden.

Luleå Lokaltrafik 52 JMS604 Scania CR111M. Busstationen, Luleå 1985-04-12.


Luleå Lokaltrafik 81 AKK911 Scania CR112. Storgatan, Luleå 1985-04-12.

Luleå Lokaltrafik 80 FCA945 Scania CR112. Storgatan, Luleå 1985-04-12.

Luleå Lokaltrafik 61 JZP757 Scania CR111M. Storgatan, Luleå 1985-04-12.

Luleå Lokaltrafik 71 JZW395 Scania BR111M Ajokki 5300. Kungsgatan, Luleå 1985-04-12.

Luleå Lokaltrafik Scania CR112. Storgatan, Luleå 1985-04-12.

Nästa gång ses vi i Kalmar. 

torsdag 24 mars 2016

Älvsbyn i april 1985

Från Piteå fortsatte jag till Älvsbyn, där jag skulle hälsa på hos Pitedalens Trafik AB. Från början hette det Nybergs Trafik AB, men 1978 köpte kommunen det och bytte namn på bolaget.

Pitedalens Trafik AB 9 JGB350 Scania BF110 Ajokki. Vägen Älvsbyn-Piteå 1985-04-12.

 Pitedalens Trafik AB garage. Älvsbyn 1985-04-12.

Pitedalens Trafik AB 10 JBF834 Scania BR145 Automontaza. Garaget, Älvsbyn 1985-04-12.


Pitedalens Trafik AB 10 JBF834 Scania BR145 Automontaza. Järnvägsstationen, Älvsbyn 1985-04-12.

Pitedalens Trafik AB 9 JGB350 Scania BF110 Ajokki. Järnvägsstationen, Älvsbyn 1985-04-12.

 
 Pitedalens Trafik AB 9 JGB350 Scania BF110 Ajokki. Busstationen, Älvsbyn 1985-04-12.

Man hade fortfarande kvar det gamla bolagets namn på denna hållplats. (Klicka på bilden med mushjulet så ser du det bättre.)

Därefter åkte jag till Luleå för att flyga hem från Kallax och lämna tillbaka hyrbilen. Men det hann också bli lite bilder i Luleå.

onsdag 23 mars 2016

Piteå i april 1985, del 5


Piteå Lokaltrafik 8 AYH934 och 12 LWA 904  Scania CR112. Busstationen, Piteå 1985-04-12.

   Piteå Lokaltrafik 47 BFR067 Volvo B10M Deltplan 200 och 50 GJM825 Volvo B10M Deltaplan. Busstationen, Piteå 1985-04-12.

 Piteå Lokaltrafik 11 KOB525 Scania CR112, 3 AHJ145 Scania BR111M Ajokki 5300 och 7 FKZ685 Volvo B10R Van Hool 160. Busstationen, Piteå 1985-04-12.
 
Piteå Lokaltrafik 52 FMY626 och 50 GJM825 Volvo B10M Deltaplan. Busstationen, Piteå 1985-04-12.

 Piteå Lokaltrafik 12 LWA 904 Scania CR112. Busstationen, Piteå 1985-04-12.

Piteå Lokaltrafik 13 LJH436 Volvo B10M Deltaplan City. Öjebyn 1985-04-12.

En fd bussägare, som nu jobbade vid Piteå Lokaltrafik, tog mig med på en utfärd utanför Piteå. Jag fick då ovanstående bild från Öjebyn. Det märkliga är att när jag återvände till bilen hörde jag på bilradion att dåvarande kommunikationsministern Curt Boström just hade utnämnts till landshövding i Norrbottens län. Boström var född och uppvuxen i Öjebyn och den fd bussägaren hade många gånger haft honom som passagerare i sin buss. 

Därmed lämnar vi Piteå och nästa gång beger vi oss till Älvsbyn.