onsdag 30 december 2015

Norra Bantorget Stockholm maj 1984

Norra Bantorget i Stockholm ligger i närheten av Centralstationen och förr var det terminal för förortsbussar till exempelvis Järfälla, Solna, Sundbyberg och Sollentuna. Mer om denna tid har min vän Max Widell skrivit på sin ambitiösa sida Trafikminnen. Max överlät för några år sedan sin sida till Spårvägsmuseet och därmed torde den vara räddad för framtiden.

1975 invigdes tunnelbanan till Hjulsta och många av busslinjerna vid Norra Bantorget drogs in och lämnade plats för expressbussar och annan långväga busstrafik. 1984 när jag tog de här bilderna var det också bussparkering där. Norra Bantorget var ett säkert ställe om man ville fotografera bussar. Bilder därifrån kommer därför att då och då dyka upp i den här bloggen även fortsättningsvis.

Linjebuss 147 JUZ097 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Van Hool är en belgisk chassi och karosstillverkare som under årens lopp har sålt väldigt mycket till Sverige, mestadels turistbussar. Jumbo-modellen blev mycket vanlig och nästan alla bussar till vårt land byggdes på Volvos mittmotorchassi men det blev ett par på Scania också.

Linjebuss tillhörde Johnson-koncernen och har sedan sålts till Frankrike. Det har levt vidare i Sverige under namnen Connex, Veolia och numera Transdev. I dag är det huvudsakligen ägt av franska staten.

Johanssons Buss & Taxi, Kalix HYM199 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Företaget finns kvar i Kalix i Norrbottens län och heter i dag Johanssons Bussar.

 
Tedesunds Busstrafik, Rimbo CWD622 Neoplan Cityliner. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Tedesunds upphörde på 1990-talet. Neoplan är en tysk busstillverkare och ingår numera i MAN-koncernen. Har sålt mycket i Sverige och deras turistbussar har väckt uppmärksamhet på grund av sitt eleganta utseende. 
 
Byberg & Nordins Busstrafik, Nordingrå GJY665 Drögmöller. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.


Byberg & Nordins Busstrafik, Nordingrå GEG067 Drögmöller. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Drögmöller  var en tysk busstillverkare i Heilbronn. Deras bussar ansågs vara mycket gediget byggda och specialiteten var att de brukade vara utrustade med teatergolv, det vill säga att platserna blir allt högre placerade ju längre bak i bussen man kommer. På 1990-talet köpte Volvo företaget. Det finns inte kvar under sitt eget namn men Volvos lyxigaste turistbuss, 9900, bygger på Drögmöllers koncept. 

Byberg & Nordin i Nordingrå är i dag ett stort bussbolag med familjen Byberg som huvudägare alltjämt. Ingår numera i A Björk-koncernen.

Tapanis Buss, Haparanda CPF636 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Tapanis körde expressbussar mellan Haparanda och Stockholm söderut med avgång fredag eftermiddag och norrut med avgång söndag eftermiddag. Linjen trafikeras fortfarande men nu med
modernare bussar.



AB Skön-Timrå Omnibussar, Timrå 230 CXM462 Scania K112 Kutter 9 Clipper. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Kutter var en finsk karossör som kännetecknades av hög kvalitet på sina bussar. Tyvärr upphörde de med tillverkningen 1988 till många bussägares stora besvikelse.

Timråbussarna, som bussbolaget kallades i vardagsslag, såldes sedan till Linjebuss.


Perssons Bussar, Visby FKU521 Setra S150. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Setra är ett tyskt bussmärke och egentligen heter det Kässbohrer Setra. Många svenska turistbussar  - och även en del linjebussar - bär deras tillverkarmärke. Ingår numera i Daimler-koncernen, alltså samma som Mercedes-Benz.

Det gotländska bussbolaget finns kvar under namnet Perssons Buss och är ett av de få bussbolag som har en kvinnlig vd, Pernilla Larsson.


Larssons Busstrafik i Främmestad 1 LRB231 Mercedes-Benz O303. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Bussbolaget drevs vid denna tid av två bröder i Främmestad utanför Nossebro. Bröderna gick sedan skilda vägar och den ene startade ett bolag som i dag heter Söne Buss i Göteborg medan den andre blev kvar i Främmestad.


AB Omnibus, Örebro BDE222 Scania K112 Deltaplan Star. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.

Deltaplan är en finsk kaross. Delta slogs 1989 samman med några andra finska karosserifabriker (främst Ajokki och Wiima) och det nya namnet blev Carrus. Köptes 1998 av Volvo men är sedan 2008 återigen finskägt. Tillverkningen görs dock bara för Volvos räkning. Företaget heter numera Carrus Delta, men i dagligt tal blir det bara Carrus.

AB Omnibus i Örebro är ett av många bussbolag som drevs av "Busskungen" Knut Oskar Gustavsson. Bolaget finns kvar än i dag men har ingen verksamhet. Vanligen var deras bussar gula men undantag förekom som synes.

I nästa del blir det mer från Stockholm.

Större bild om du klickar på mushjulet.


tisdag 29 december 2015

Horten maj 1984

I Horten i norska Vestfold tillverkade VBK (Vestfold Bil & Karosseri A/S (VBK) bussar mellan åren 1947 och 1982. Många VBK-bussar såldes till i Sverige (bland annat SJ), även om de flesta blev kvar i Norge där VBK var ett vanligt karossmärke. VBK tillverkade också bussar i Herning i Danmark men där upphörde man 1983. 

År 1983 köpte svenska Säffle Karosseri AB, ägt av Volvo, delar av de gamla fabrikslokalerna och startade tillverkning under namnet Horten Karosseri A/S. De höll dock bara ut i tre år. Bussarna tillverkades efter Säffles koncept och om bussen tillverkades i Horten men såldes till Sverige fick den Säffles tillverkningsskyltar. Motsvarande skulle gällt om bussen tillverkades i Säffle men såldes till Norge. Jag tror dock aldrig att det blev någon sådan buss. 

1984, när jag besökte fabriken var optimismen inför framtiden stor och i förra avsnittet visade jag två av deras bussar som sålts till Lierbussen i Sylling. 

Utanför fabriken stod denna just färdigbyggda buss. 

 
A/S Record og Vigra Rutelag 7 KZ32462 Volvo B6FA Horten. Fabriken, Horten 1984-05-04.

På en plan utanför fabriken stod denna unika buss, då ägd av bussamlaren Arild Karlsen. Ursprungligen tillhörde den Torridalens Bilruter, men den fanns också en tid hos Lierbussen. Bussen är en Scania-Vabis BF76-59 ledbuss med kaross från T Knudsen Karosserifabrikk i Kristiansand. De tillverkade åtta sådana bussar och det lär vara de enda skandinaviska ledbussarna med frontmotor. Bussen uppgavs vara svårkörd för att inte tala om att backa med. Det lär också ha blivit rejält svängigt i "släpet".

Arild Karlsen K-2990 Scania-Vabis BF76-59 T Knudsen. Horten 1984-05-04.

I nästa avsnitt blir det bussar som är fotograferade i Stockholm, dock inte nödvändigtvis hemmahörande där. Häng med...

Bilden blir större om du klickar på den med mushjulet.










måndag 28 december 2015

Sylling, Skaret och Drammen maj 1984

Ett besök avlades vid Lierbussen i Sylling, en liten bit utanför Drammen. De hade just köpt nya bussar från Horten Karosseri A/S. Mer om denna fabrik i nästa avsnitt.

På garageplan står två bussar: 29 KZ32434 Volvo B10M Horten ledbuss och 37 KZ23889 Scania BR85S VBK. 1984-05-04



 
Ägaren till Lierbussen, Arne Christoffer Karlsen, satte sig vid ratten i ledbussen och vi gjorde en kortare utflykt till Skaret.  

 Elegant inredning i ledbussen.

 
Lierbussen 32 KZ 32133 Volvo B9M Horten Busstationen Drammen 1984-05-04. Observera det utvändiga reservhjulet (gäller även ledbussen).

I nästa avsnitt besöker vi Horten.

För större bild klicka på den med mushjulet.









söndag 27 december 2015

Oslo maj 1984 del 2

Ytterligare tre bilder från Oslo. Först en ledbuss. Sådana började vid denna tid bli vanliga i större städer i Sverige och Norge.

 Oslo Sporvei 732 SP63158 Volvo B10M Arna. Torshov, Oslo 1984-05-05.

Arnaverken tillverkade busskarosser från 1947 till 1997, då det gick i konkurs. Fabriken låg en mil öster om Bergen och Arna förbinds med denna Norges näst största stad med en järnvägstunnel som är ungefär 8 kilometer lång. Några nytillverkade Arna-bussar såldes aldrig till Sverige men några begagnade lyckades lite sig hit. De flesta av dem var eller blev omyggda till husbussar.


Hallingdal Billag JU23752 Volvo B57 Larvik. Grønlands Torg, Oslo 1984-05-05.

Larvik Karosserifabrikk i Vestfold tillverkade bussar 1941-1969.  Många av dessa bussar hamnade i Sverige. SJ köpte till exempel 55 sådana byggda på såväl Scania som Volvo. B57-chassit var byggt med motorn fram bredvid föraren. Bussen på bilden är från 1966.

Oslo Sporvei 979 DC96455 MAN SL200. Torshov, Oslo 1984-05-05.

Den tyska bussfabriken Büssing, kanske mest känd i Sverige för att de sålde flera hundra bussar till Stockholms Spårvägar, uppköptes 1971 av MAN. Büssings emblem med ett lejon användes därefter av MAN. Bussen på bilden är också märkt Büssing av för mig obekant anledning.

 (Bild från Wikipedia)

I nästa avsnitt besöker vi Sylling utanför Drammen. Häng med!


För större bild klicka på den med mushjulet. 

lördag 26 december 2015

Bergen mars 1984 och Oslo maj 1984

Nu blir det några bilder från Norge. Först en enda bild från Bergen.

Bergen Sporvei 501 SN92259 Mercedes-Benz O303. Bergen 1984-03-07.

Bussbolaget hette Bergen Sporvei trots att spårvagnarna var nedlagda sedan länge. För några år sedan återfick dock Bergen spårväg. Trådbussar har de haft hela tiden.

Oslo Sporvei 953 DC43254 MAN Büssing. Helsfyr, Oslo 1984-05-05.

Den blå färgen var en experimentfärg som Oslo Sporvei (som även körde spårvagnar) provade. Annars var bussarna röda. 

Oslo Sporvei 413 DA97026 Volvo B59 VBK. Helsfyr, Oslo 1984-05-05.


Schøyens Bilcentraler 158 SP25725 Mercedes-Benz Arna. Kirkeristen, Oslo 1984-03-07.

Schøyens Bilcentraler 169 SP23745 Mercedes-Benz Arna. Grönlands Torg, Oslo 1984-03-07.

 
Tre bilder från Schøyens Bilcentralers garage, som lämpligt nog var placerade i stadsdelen Skøyen.

Schøyens Bilcentraler (egentligen Ingeniør M. O. Schøyens Bilcentraler AS)  etablerades 1921 och bildade 1997 Concordia Bus, som i dag ingår i Nobina. De var mycket stora i området runt Oslo och är så fortfarande även om bussarna inte längre är grön-gula.


Vi fortsätter att botanisera bland bussar i Norge i nästa avsnitt. 

Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet.

fredag 25 december 2015

Göteborg mars 1984

Jag har under årens lopp tagit massor med bilder på bussar. Jag började någon gång på 1970-talet men i den här bloggen kommer jag att visa bilder som är tagna från 1984 och framåt. Jag tar dem i kronologisk ordning. Jag vill varna för att den tekniska kvaliteten kan vara dålig emellanåt. Bilderna är diabilder som har scannats in av mig med tämligen enkel utrustning.

Den här bloggen kommer att uppdateras med jämna - förhoppningsvis inte alltför glesa - mellanrum. Bilderna har tidigare visats i Bussnack men de flesta av dem är nu borttagna därifrån sedan mitt tidigare webbhotell upphörde utan att varsla i förväg. 

Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet.

Pool-Reizen, Nederländerna, Van Hool Alizée. Göteborg 1984-03-30.

Pool-Reizen, Nederländerna, DAF Smit. Göteborg 1984-03-30.

Tjörns Omnibustrafik 48 LCF807 Scania K112 Ajokki. Göteborg Nils Ericsonsplatsen 1984-03-30.

Tjörns Omnibustrafik 43 HBL604 Volvo B58 Ajokki. Göteborg Nils Ericsonsplatsen 1984-03-30.

Ingmans Busslinjer, Säffle JWP866 Scania Deltaplan 400. Göteborg Nils Ericsonsplatsen 1984-03-30.
Ingmans såldes 1993 till Swebus.

Vänersborgs Linjetrafik 5 LBK587 Scania K112 Van Hool Alizée. Göteborg Nils Ericsonsplatsen 1984-03-30.
Vänersborgs Linjetrafik gick i konkurs för cirka fem år sedan. 


SJ Buss 2300 KOK878 Volvo B10M Van Hool Alizée. Göteborg Nils Ericsonsplatsen 1984-03-30.

GDG 1380 LCE617 Volvo B10M Van Hool Alizée. Göteborg Nils Ericsonsplatsen 1984-03-30.
SJ Buss och GDG slogs samman 1990 och blev Swebus. Swebus ägdes fram till 1990 av Statens Järnvägar, men såldes då till skotska Stagecoach. I dag heter företaget Nobina. 

Nästa gång åker vi till Norge...